درخت خرما در روستاي تراب آباد بافق در استان يزد به بار نشست



با ابتكار يك كشاورز در روستاي تراب‌آباد بافق در استان يزد، درخت خرما در حياط منزل وي پيش از موعد به بار نشست.

سيد جلال سادات‌الحسيني كه در باغچه حياط خانه خود كلكسيوني از درختان و صيفي ايجاد كرده است، در پاييز سال گذشته پس از پايان فصل برداشت خرما، با استفاده از پوشش مناسب و روشن كردن يك شعله لامپ موفق به انجام اين كار شد.

كارشناس باغباني اداره جهاد كشاورزي بافق در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت:دليل عمده اين پديده افزايش دما به وسيله روشن كردن لامپ برق و پيچيدن پتو به دور اين درخت در محيط بسته بوده است.

محمدحسين دهقانزاده اظهارداشت:در شرايط طبيعي درخت خرما در اوايل خرداد ماه بارور و اواخر شهريور ماه محصول مي‌دهدكه با توجه به باروري زودرس اين درخت محصول آن را مي‌توان اوايل تيرماه برداشت كرد.

وي گفت:انجام اين كار در سطح وسيعي از نخيلات به دليل شرايط آب و هوايي و اختلاف دماي روز و شب در كوير امكان پذير نيست وصرفه اقتصادي نيز ندارد.

كشاورز بافقي نيز با بيان اينكه در حالت طبيعي هر درخت خرما حداكثر شش خوشه محصول دارد گفت: با اين آزمايش به ركورد تازه‌اي دست يافتم واين درخت ‪ ۱۰‬خوشه داده است.

سادات الحسيني اضافه كرد: سال گذشته نيز اين آزمايش را بر روي يك درخت آلوچه انجام دادم كه به نتيجه مطلوب منجر شد.

روستاي تراب آباد در فاصله پنج كيلومتري بافق قرار دارد.

سابقه نخل و نخلكاري در شهرستان بافق به بيش از دو هزار سال مي‌رسد و سالانه افزون بر ‪ ۱۵۷‬تن خرما از سطح يك هزار و ‪ ۹۲۵‬هكتار نخلستانهاي آن برداشت مي‌شود.

شهرستان‌هاي‌طبس، بافق و اردكان از مناطق عمده توليدكننده خرما در استان يزد هستند كه سه هزار و ‪ ۴۰۰‬هكتار از اراضي كشاورزي اين مناطق را نخيلات تشكيل مي‌دهد.

سالانه، نزديك به يكهزار تن خرما از اين سطح برداشت مي‌شودكه بخشي از آن خرماي درجه سه است و به مصرف دام مي‌رسد.

مركز شهرستان‪ ۵۰‬هزار نفري بافق در ‪۱۲۰‬كيلومتري جنوب شرق يزد قرار دارد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا